رسول یونان در گفتوگو با قانون؛ (پایانی)
اگر کتاب کسی را نمیخوانند این بحران شاعر است نه مخاطب

میترا فردوسی، گروه فرهنگ و هنر- رسول یونان، این روزها سرش گرم خیلی از کارهای ادبی است. به قول معروف مشغول به هر آنچه است که خوبان همه دارند. از شعر و ترجمه و مینیمالنویسی بگیر تا روزنامهنگاری و بازیگری. شاعری اما همانطور که خود میگوید جایگاه ویژهای در زندگی ادبی او دارد. اگر اقبال را در شاعری، خواندهشدن و البته فهمیدهشدن بدانیم به طور حتم یونان را باید یکی از خوشاقبالترین شاعران این زمان دانست؛ زیرا آثارش را مردم میخوانند، دوست دارند و مهمتر از همه با آنها ارتباط حسی برقرار میکنند. او مردی باصفا و صمیمی است و حضور او در دفتر قانون در بحث و گفتوگو پیرامون آثارش و زندگیاش گذشت.
- من برمی گردم به صحبتی که خود شما قبلا کردهاید. گفته بودید که به ادبیات کهن توجهای ندارید، زیرا یک مقوله تاریخی است و شما از تاریخ خوشتان نمیآید. اما خیلیها اعتقاد دارند که خاستگاه مینیمالهای امروزی ظرایف و حکمی است که قدما داشتند. شما این گزاره را قبول دارید؟
خیلیها، دروغ میگویند. مینیمال زاییده برخورد انقلابات اجتماعی و صنعتی است و محصول سرعتِ تمدن است. در مینیمال پند و ظرافت و اندرز به کار نمیرود.
- البته تاکید من بیشتر به شکل و فرم است...
در مورد فُرم هم صحبت میکنم. مینیمال یک برش یا یک فِرِیم عکس از یک شلوغی است. وقتی یک قطعه عکس از یک شلوغی میگیرید، نمیخواهید آن لحظه به کسی پند و اندرز بدهید. شما میخواهید فقط چیزی را توصیف کنید یا نشان دهید. ..
از شطرنج گفتید. این شطرنجبازی گویا یکی از کارهایی است که هر روز چند ساعت را به آن اختصاص میدهید. از نظر خودتان آیا هیچ ارتباطی را میان شطرنجبازی یا شعرگفتن میتوان یافت؟
نه ربطی ندارد. فقط شاید همینکه من توانستم یک جمله را بین شطرنجبازهای پارک باب کنم.آن هم این است که: لذتی که در باخت هست در برد نیست...
ادامه:http://www.ghanoononline.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=0&Id=4855